Tips till hemmet

Jag har under flera års tid samlat på gamla dukar, diskhanddukar och
sängkläder som jag köpt hos antikhandlare och på olika loppisar.
 
Alltid är det något som man letar efter lite extra när man är på loppis.
I mitt fall är det gamla textilier, serviser och gamla plåtlådor.
För tillfället är jag på jakt efter gamla veckade sockerkaksformar.
Jag skulle vilja plantera hyacinter och sätta ljus i en sådan...
 
Ibland använder jag gamla örngott som ett vanligt kuddfodral i soffan,
andra textilier syr jag till något helt annat. Ja, nu är det väl synd att säga att jag själv
skulle sy eftersom jag inte kan sy. Däremot har jag fått hjälp av en kunnig person.
 
Jag har bland annat en hel del gamla sänglakan som har blivit gardinlängder,
hissgardiner och kappor. Då använder jag alltid lakan med någon form av brodyr, det blir finast.
För tillfället har jag inga som är upphängda och kan därmed inte visa några bilder.
Däremot kan jag visa hur jag använder ett gammalt örngott och gamla diskhanddukar.
 
 
 
Här är ett gammalt örngott som jag använder som kuddfodral i den vita soffan
 
 
 
 
Här har jag tagit två gamla diskhanddukar som sytts ihop på tre sidor.
I öglorna på ena kortsidan har jag knutit ihop kuddfodralet
med ett juligt snöre i det här fallet.
Dessa kuddfodral brukar jag plocka fram till jul.
 
 
Ett lite mer avancerat alternativ. Jag har gjort på samma sätt som den övre bilden
men istället för att knyta ihop ena kortsidan med ett litet snöre har jag bett om att
få band uppsydda i samma tyg som diskhandduken. Man har sedan sytt två stycken
öglor på ena kortsidan och i dessa öglor binder jag sedan ihop kuddfodralet med banden.
 
Den nedre bilden visar nya diskhanddukar som jag tyckte
kunde passa som kuddar istället.
 
I mina kuddfodral har jag en vanlig sovkudde med måtten 50 x 60 cm.
 
 
 
En julig sittbänk i vårt kök
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Smart det med diskhanddukarna!:)

2013-12-30 @ 00:30:10
URL: http://hannahmagnussons.blogspot.com

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0