Chokladkolamuffins med jordnötter

I söndags bakade jag dessa godis muffins. Fullproppade med massa gott. Här kommer bilder och recept.
 
Jordnötter och mörk choklad är något av innehållet
 
Direkt när de tas ut ur ugnen är de stora och fluffiga men efter en
stund sjunker de ihop. Och det är meningen också.
Konsistensen är kladdig och seg.
 
Topping med smält mörk choklad
 
Färdigt!
 
Recept, 10 st
 
Muffins:
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
20 st center
 
Topping:
150 g mörk blockchoklad
salta jordnötter
 
Gör såhär:
1) Smält smöret i en kastrull på spisen eller i mikron. Vispa ägg och socker pösigt och häll i kakao, vaniljsocker och salt. Rör noga och häll sedan i vetemjöl och vänd sist ner smöret. Rör till en jämn smet.
 
2) Fördela smeten i formar, använd gärna dubbla formar och muffinsplåt, det ger mer stadga. Tryck ner två centerbitar i varje form. Grädda i mitten av ugnen 175 grader knappt 15 minuter. De sjunker ihop i mitten, men det är bara så det skall vara! Låt svalna.
 
3) Smält chokladen över vattenbad och blanda i så mycket jordnötter som du önskar. Se bara till så att alla blir chokladtäckta och så att det går att breda ut toppingen över muffinsen. Låt stelna.
 
Tips:
Jag gör alltid dubbel sats när jag bakar muffins eftersom det blir så få annars. Jag dubblade alltså satsen. Men när jag gjorde topping så tänkte jag hellre för mycket än för lite, och det gjorde jag verkligen rätt i kan jag säga, annars hade det inte räckt till alla muffins. Jag gjorde topping med 400 g blockchoklad och använde en hel påse jordnötter (250 gram).
 
Jag dubblade som sagt min sats och fick 18 muffins (några av dem blev dock väldigt stora eftersom jag hade både små och stora formar).
 
Beroende på vilken typ av form man använder så kan de här muffinsen ha svårt för att lossna i och med att de blir kladdiga och sega med centerbitarna i dem. Det beror helt på från form till form och därför kan det vara ett säkert kort att använda aluminiumformar för att de skall släppa bättre. Ett måste om du använder pappersformar är en muffinsplåt annars är risken stor att de flyter ut i ugnen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0