Blåbärskaka med kokos

 
 
I Fredags provbakade jag den här kakan med blåbär och kokos, en perfekt kombination!
 
12-14 bitar
 
Kaka
75 g smör
3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölk
 
Fyllning
1 dl vispgrädde
1 ägg
1/2 dl socker
1 1/2 - 2 dl kokos
2-3 dl blåbär, frysta eller färska
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform, 24-26 cm i
diameter (jag brukar använda kokos när jag "bröar" formen).
 
2. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
 
3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten
samtidigt som du tillsätter smör och mjölk, lite i taget. Vispa försiktigt ihop till en jämn smet.
 
4. Häll smeten i formen och förgrädda kakan mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Under tiden gör du fyllningen.
 
5. Vispa grädden fluffig.
 
6. Vispa ägg och socker i en annan skål. Rör ner äggsmeten och kokos i grädden.
 
7. Ta ut kakan ur ugnen och fördela blåbären över kakan.
Häll gräddblandningen ovanpå blåbären i ett jämnt lager.
Grädda mitt i ugnen i ytterligare 20 minuter.
Låt kakan svalna innan den serveras.
 
Vi åt vår kaka med gammeldags vaniljglass, jättegott!
Jag avvaktade en stund med att lägga blåbären på den heta kakan eftersom
jag var rädd att de skulle "smälta" på den varma kakan och att kakan då skulle
bli blöt. Jag lät alltså den svalna en stund innan jag lade på bär och fyllning.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0