Fikadags!

 
Idag hade vi fikagäster. Jag hade gjort mitt "söndags bak" och idag blev
det en saftig och smakfull morotskaka samt vita chokladpraliner med
rostad kokos. Frostingen på min morotskaka smaksatte jag med lite rivet
citronskal - otroligt fräsch och ljuvlig smak tillsammans med kakan!
 
 
 
 
 
 
 
4 personer
Ingredienser

2 stora ägg

3 dl strösocker

1 1 ⁄2 dl neutral olja

4 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 ⁄2 tsk bakpulver

2 tsk malen kanel

1 tsk malen ingefära

1 ⁄2 tsk salt

300 g skalade morötter (ca 5 dl fint rivet)

1 1/2 dl kokos

Cream Cheese Frosting

100 g smör, rumsvarmt

200 g cream cheese

4 dl siktat florsocker ev. lite rivet citronskal

 

1. Sätt ugnen på 175 grader. Täck botten av en springform med bakplåtspapper.

2. Vispa ägg och strösocker vitt och poröst. Tillsätt oljan och vispa samman.

3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver, malen kanel, malen ingefära

och salt i en separat skål.

4. Blanda ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Avsluta med att vända ner

de rivna morötterna och riven kokos.

5. Häll smeten i formen och grädda kakan i ca 45-50 minuter tills en tandpetare

kommer ut ren. Låt kakan svalna helt innan du brer på frostingen.

6. Vispa smör till frostingen riktigt krämigt, tillsätt cream cheese och vispa

samman ordentligt, ca 3-5 min. Sikta över florsockret och vispa ihop till en

krämig frosting. Vill du smaksätta frostingen kan du tillsätta rivet citronskal eller lite vanilj.

7. Bred frostingen över morotskakan och dekorera med t ex pecan- eller valnötter,

eller servera precis som den är.

 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Mums så gott! Morotskaka är en favorit här!:-)
Kram

Svar: Ja, det är riktigt smaskigt!! :)
lindashus.blogg.se

2014-01-19 @ 21:43:15
URL: http://aochmflyttarin.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0